Ba­lan­se­ra eko­no­min ge­nom jäm­lik­het

Ekonomin balanseras bäst genom att öka jämlikheten. Genom att beskatta kapitalinkomster på precis samma sätt som löneinkomster, genom en förmögenhetsskatt för miljonärer och genom att de som förtjänar minst kommer upp ur sin lönesvacka.

Redan på hösten började högerpartierna tuta ut att det behövs nedskärningar och snabbt fick de stöd från finansministeriets ekonomer. Det är tyvärr något av en tradition. Högt avlönade tjänstemän som själva inte direkt har något att förlora på lägre skatter upprepar gärna högerns budskap: ”vi har inte råd med välfärdstjänster”.

Sedan avkrävs alla partier en förklaring vad de är redo att skära ner på. Det är bara det, att det här budskapet inte stämmer. Det som vi inte har råd med är just nedskärningar. Alla tjänster blir dyrare när de ska köpas privat, förutom förstås för dem som klarar sig bra utan dem, dvs. den rika tiondedel av befolkningen som äger hälften av all egendom i Finland.

Under tiden fram till valet hoppas jag att det är de möjligheterna du tänker på, när du hör talas om att ”balansera ekonomin”. Och att du röstar på Vänsterförbundet!

Jan Rundt